Tältä sivulta löydät muutamia esimerkkejä asuista, jotka sopivat Kuopion tanssiaisten pukukoodiin.
Huom. Asut ovat harrastajien itsensä valmistamia eivätkä ole vuokrattavissa.
1700-luvun herrasmiehen asu koostui koko vuosisadan ajan pääasiassa samoista kappaleista kuten tämänkin aatelismiehen asu. Päällään hänellä on takki, jonka alta näkyy samasta kankaasta valmistettu liivi sekä polvihousut. Alla on pitkä valkoinen pellavapaita, jonka hihojen ja etuhalkion pitsiröyhelöt näkyvät takin hihansuista ja keskeltä liivin etuosasta. Pitkä rivi nappeja ja napinläpiä sekä hihakäänteet ovat tyypillisiä 1700-luvun miehen takin tunnuselementtejä. Päässään hänellä on puuteroitu peruukki, jota herrasmiehet käyttivät, sekä kolmikolkkahattu.
Tällä aatelisnaisella voit nähdä kenties 1700-luvun ikonisimmaksi muodostuneen naisten puvun, ranskalaisen roben (robe à la française), joka säilyi muodissa erilaisissa muodoissaan 1740-luvulta 1780-luvun vaihteeseen saakka. Sen tunnusmerkki ovat näyttävät selkälaskokset, jotka laskeutuvat vapaasti olkapäiltä. Puku on kaksiosainen; siihen kuuluu puolihame, jonka päälle puetaan pitkä takkimainen päällyspuku. 1700-luvulla säätyläisnainen käytti edustuspuvun alla vartaloa muovaavia kureliivejä, jotka antoivat ylävartalolle muodikkaan kartiomaisen muodon. Roben hameen alla puolestaan käytettiin hametta kohottavaa pönkkähametta tai pönkkätaskuja, jotka levittivät hametta sivuilta.
Tällä aatelisnaisella on yllään samanlainen robe-puku kuin viereisessä kuvassa. Tässä kuvassa voit nähdä puvun selän tunnusomaiset peililaskokset. Päällyspuvun sivuilla on taskuaukot, joiden kautta puvun laahustavan helman voi nostaa ylös. 1700-luvun alkupuolen ajan naisten kampaukset olivat matalia mutta 1760-luvulla ne alkoivat kasvaa korkeutta, saavuttaen korkeimman huippunsa 1770-luvun lopulla. Tanssiaiskampaukseen kuului hiuskoriste(ita), korupäähine tai hieno myssy. Myös varakkaiden säätyläisnaisten edustavin juhla-asu oli robe.
1770-luvun lopulla naisen muotipuvun alaosan volyymin painopiste siirtyi sivuilta taakse, minkä voi nähdä tämän säätyläisnaisen asusta. Hänen englantilaiskuosisen pukunsa (robe à l’anglaise) selkä on tyköistuva, toisin kuin jo aiempien kuvien ranskalaisen roben, jonka englantilaiskuosinen puku vähitellen 1780-luvulla syrjäytti muusta käytöstä kuin juhlallisimmista tapahtumista ja tilaisuuksista. Päällysmekon alaosa on pöyhistetty takaa kahdella nauhaparilla ylös ja avaraa pääntietä sekä hihoja koristaa valkoinen pitsi. Pukunsa alla hänellä on pitkä aluspaita, ylävartalon muotoileva kureliivi, alushame ja hametta takaa kohottava lisäke. Hänen hiuksensa ovat kammatut 1770-luvun lopulle tyypilliselle korkealle kampaukselle, jota sulat koristavat.
Tällä säätyläisnaisella on yllään roberonde. Se koostuu lyhyestä jakkumaisesta yläosasta, jossa on keskellä edessä yläosan nyörityskiinnityksen peittävä, kolmionmuotoinen neuloilla kiinnitettävä irtorinnusta, sekä puolihameesta. Puvun alla on vartalon kartiomaiseksi muokkaava kureliivi, tai vaihtoehtoisesti puvun miehusta on runsaasti luilla tuettu. Aatelisnaiset käyttivät roberondea arkipukuna hovia myöten mutta porvarisnainen saattoi käyttää sitä juhlapukunakin. Suosituimmillaan roberonde oli 1760-luvulla.
1780-luvun porvarismiehen asu koostuu samoista osista kuin aiemman aatelismiehen asu. Päällään hänellä on muodin mukaisesti kapeammaksi muuttunut takki, jossa on korkea kauluis. Takin alta näkyy keltainen liivi sekä polvihousut. Puvun alla on pitkä valkoinen pellavapaita, jonka pitsiröyhelöt näkyvät liivin etuliepeiden välistä ja takin hihansuista. Paidan korkean kauluksen päällä on lisäksi pitkästä kapeasta pellavahuivista solmittu rusetti. Takissa on suuret napit, joista vain kaksi rinnalla olevaa voidaan sulkea. Hihakäänteet ovat pienet. Päässään hänellä on puuteroitu peruukki, jota myös porvarismiehet käyttivät, sekä kolmikolkkahattu. Hattua ei käytetty 1770-luvun tanssiaisissa.
Tällä porvarisnaisella on yllään poloneesi. Tämäntapaiset asut olivat suosittuja muodikkaiden kartanonrouvien pukeutumisessa ja ne olivat yleensä kävelypukuja, mutta jotkut saattoivat käyttää niitä myös tanssiaisissa (kuten erityisesti Englannissa). Kureliivin päälle puetun takin liepeet jatkuvat etureunoista väljästi alas ja helma on nostettu takana nauhoin kolmelle suurelle puhville. Samasta kankaasta tehty hame on lyhyehkö ja sen alla on pönkkätaskut. Komeat strutsinsulat koristavat korkeaa puuteroitua kampausta.
Näillä rouvilla on yllään puolirobe (pet en l'air). Se on rakenteeltaan samanlainen kuin ylimpänä oleva robe ja siinä on selkälaskokset, mutta se ulottuu vain hiukan lantion alapuolelle. Koska puolirobe oli paljon täyspitkää robea halvempi valmistaa sekä käytännöllisemmän mittainen, sen käyttäjäpiiri oli paljon robea laajempi. Puolirobe on aatelisnaiselle arkiasu, mutta provarissäätyyn kuuluneet naiset saattoivat käyttää sitä juhla-asuna. Hattu ei kuulu tanssiaisiin, vanhempi rouva saattoi käyttää koristeellista myssyä sekä decolteen suojana ohutta hartiahuivia.
Tämän säätyläisneidon englantilaiskuosinen asu on muodikasta kukkakuvioista puuvillaa. Puvun alla on kureliivi ja puku on tyköistuva ja kohotettu lantiolta toppauksen avulla. Puvun alla on erivärinen hame. Tällainen asu oli aatelisnaiselle arkiasu, mutta kun robe-puvut selkälaskoksineen olivat jääneet pois muodista 1780-luvulla, sitä käytettiin myös juhlatilaisuuksissa. 1780-luvun kampaukset olivat suuria, pöyheitä ja kiharaisia, niskaan jätettiin vapaana riippumaan monesti pitkä hiusosio tai palmikko